Адаптація першокурсників

Упродовж усього життя нам (і дорослим і дітям) доводиться адаптуватись до різних ситуацій. Переступаючи поріг Конотопського Вищого училища ваші діти адаптуватимуться до нових умов соціального життя: до інших учнів, до викладачів, до занять та до нового режиму навчання.

         Учнівське життя починається з першого курсу. І тому успішна, ефективна, оптимальна адаптація першокурсників до життя і навчання у вузі – запорука подальшого розвитку кожного студента як людини, громадянина, майбутнього фахівця.

         Більшість учнів, які вступили на перший курс, як правило, мають зіткнутися з цілою низкою проблем, серед яких  перше місце посідає проблема психологічної адаптації. Необхідність в психологічній адаптації людини виникає, перш за все, зі зміною діяльності людини і її соціального оточення.

         До основного змісту процесу адаптації учнів першого курсу, належать: формування нового ставлення до професії, засвоєння нових навчальних форм, оцінок, способів і прийомів самостійної роботи, пристосування до нового типу навчального колективу, його звичаям і традиціям, пристосування до нових умов побуту, нової студентської «культури», новим формам використання вільного часу тощо.

Розрізняють три форми адаптації першокурсників:

а) формальна – стосується пізнавально-інформаційного пристосування до нового оточення, до структури навчального закладу, змісту навчання в ньому, до його традицій, до власних обов'язків;

б) суспільна – визначає процес внутрішньої інтеграції групи студентів першого курсу і інтеграція цієї групи зі студентським оточенням в цілому;

в) дидактична – стосується підготовки до нових форм і методів навчальної роботи в коледжі.

З першого дня навчання в училищі учні потрапляє до навчальної групи, де зібрані колишні школярі з різними характерами, амбіціями, цілями, самооцінкою тощо. В цих умовах дуже важко адекватно сприймати не тільки навколишню дійсність, а й, навіть, самого себе. Виявлення своєї особистості, займання своєї соціальної «ніши» в колективі, який починає формуватися, адаптація власної поведінки щодо рольових очікувань учнів – одногрупників не у всіх відбувається легко і одразу. Як правило, це важкий і тривалий період у розвитку колективу.

         Є дві площини проблеми адаптації: адаптація всіх учнів зі зміною статусу школяра на статус учнів і адаптація учнів з інших міст чи сіл, які мешкають у гуртожитку.

Знайомство учнів-першокурсників з органами учнівського самоврядування, його ролі в училищі, напрямах діяльності, запланованих заходах. Студенти запрошуються для участі в різноманітних заходах.

         Доброзичливість, увага до студентів, індивідуальний підхід сприятимуть скороченню строків адаптації.

 

Та на швидкість адаптації учнів також впливають і такі факти:

-         переживання, пов’язані з перехідним періодом: від шкільного до дорослого життя;

-         невизначеність мотивації вибору професії;

-         недостатня психологічна підготовка до самостійного життя, необхідності приймати рішення, брати на себе відповідальність за власні дії і вчинки;

-         невміння здійснювати психологічну саморегуляцію поведінки і діяльності, що підсилюється відсутністю звичного повсякденного контролю педагогів та батьків;

-         нові умови діяльності студента у Криворізькому медичному коледжі – це якісно інша система співвідношення відповідальності і залежності, де на перший план виступає необхідність самостійної регуляції своєї поведінки;

-         пошук оптимального режиму праці і відпочинку в нових умовах;

-         налагодження побуту і самообслуговування, особливо при переході до гуртожитку;

-         відсутність навичок самостійної роботи та ін.

Адаптація є динамічним системним процесом, ефективність якого залежить від взаємодії людини й ситуації. Об'єктивні властивості ситуації, без сумніву, впливають як на її успішність, так і на психологічні механізми, які лежать в основі поведінкових стратегій, спрямованих на пристосування. У разі високого та низького рівнів адаптивності наявні відмінності застосовуваних стратегій. Оптимальним для соціальної адаптації є поєднання прийняття себе та інших з прагненням реалізувати власні ресурси та переконанням щодо власної самоефективності свого життя.

Процеси соціально-психологічної адаптації і соціалізації щільно пов’язані. Соціальна адаптація людини передбачає формування активної особистісної позиції, усвідомлення власного соціального статусу. Умовою і результатом адаптації особистості є сформованість соціально- і професійнозначущих засобів спілкування, поведінки та діяльності, які суспільство визнає і підтримує.

Життя людини від самого початку і до кінця є адаптацією до середовища. Соціальна адаптація – це інтеграція людини в суспільство, у процесі якої відбувається формування самосвідомості й рольової поведінки, здатності до самоконтролю й адекватних зв'язків та стосунків. Психологічна адаптація здійснюється шляхом пристосування людини до наявних у суспільстві вимог у процесі узгодження індивідуальних цінностей і переконань та суспільних норм. Соціальна адаптація – активний процес пристосування до соціального середовища, спрямований на збереження й формування оптимального балансу між особою, її внутрішнім станом і навколишнім середовищем тут і тепер та з перспективою майбутнього. Успішність адаптації залежить не стільки від особливостей та об'єктивних властивостей ситуації, скільки від особливостей та наявності індивідуальних ресурсів, адекватності й ефективності стратегій їхнього застосування: здатність до адаптації є водночас інстинктом власне життя та набутими навичками.

Тому вважаю доцільним ознайомити вас, наші шановні батьки з  рекомендаціями щодо полегшення періоду адаптації учнів Конотопського вищого професійного училища

 

 

 

Рекомендації батькам

для покращення проходження процесу адаптації першокурсників

у ДПТНЗ «Конотопське ВПУ»

 

1.     Встановіть тісний контакт з куратором групи, вихователем гуртожитку, обміняйтесь номерами телефонів.

2.     Ознайомтеся з умовами навчання та проживання Ваших дітей, розташуванням медичних закладів, можливих місць відпочинку, торгових мереж.

3.     При вході в училище або в кабінет всі  діти повинні обробляти руки антисептиком. 

4.     В училищі діти повинні на перервах ходити в масках, на уроках і в/н дозволяється маски знімати. Зміна масок кожні 3 години, тому запасайтеся масками! Якщо у дітей маски багаторазового використання, то обовязково мати герметичний пакетик (zipпакет, або папка на кнопці) один для використаної маски, інший для чистої і запасної  масок. Для запасної одноразової маски також повинен бути пакетик. Для використаних одноразових масок в училищі розміщені спеціальні урни для утилізації використаних масок.

5.     Ви, як батьки, зі свого боку: перед виходом із дому проведіть термометрію у дитини, оцініть стан здоровя своєї дитини. Ні в якому разі не відпускайте дитину на навчання з температурою, сильним головним болем, нежиттєм чи кашлем.тобто будь-які ознаки ОРВІ і ви залишаєте дитину вдома, телефонуєте кураторам групи і відвідуєте сімейного лікаря.

6.     Учням, які проживатимуть у гуртожитку, кожного ранку будуть проводити термометрію, якщо є температура, або ознаки захворювання, в цьому випадку, викликається медична сестра і Вам, батькам, телефонують о захворюванні вашої дитини.

7.     Цікавтеся справами Вашої дитини від самої дитини та від куратора групи.

8.     Телефонуйте Вашій дитині щодня, обговорюйте питання навчання, матеріального становища, нових вподобань. Дайте своїй дитині відчути Вашу підтримку та бажання допомогти у будь-якій ситуації.

9.     Дізнайтеся імена нових друзів Вашої дитини та (про всяк випадок) дізнайтесь номери їхніх телефонів.

10.                       Проведіть невелику екскурсію, разом з’ясуйте «зони невпевненості» Вашої дитини (правила поведінки на проїзній частині, транспортне сполучення, правила спілкування з незнайомими людьми тощо).

11.                       Обов’язково відвідуйте батьківські збори, там Ви зможете отримати об’єктивну інформацію про навчально-виховний процес Вашої дитини.

12.                       Будьте уважні до емоційного стану та поведінки Вашої дитини. Якщо Вас щось насторожує – обов’язково обговоріть це з дитиною, куратором групи, практичним психологом або заступником директора з виховної роботи, завідувачем відділення.

13.                       Будьте впевнені в успіхах Вашої дитини. Процес адаптації буде проходити м’якше і швидше, якщо в цей період поруч будуть ТУРБОТЛИВІ БАТЬКИ!

 

Якщо вам потрібна допомога, звертайтесь до фахівців психологічної служби училища.

Контакти

Адреса
вул. 6 Вересня, 1
м. Конотоп
Сумська область
41600
Україна
COM_CONTACT_EMAIL
Телефон
(05447)6-02-50
0967148693

Відповідальна особа щодо
консультаційної допомоги
Заступник директора
з навчально-виробничої роботи
Юрій Миколайович Яковенко
+380 98 863 1545
Фа
Мобі