Війна в Україні стала стресом для усіх учасників освітнього процесу.
За таких умов істотно зростає роль всіх педагогічних працівників, які можуть надавати першу психологічну допомогу та підтримку усім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань функціонування системи освіти.
Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги ближнім, які відчувають емоційне напруження та страждання. Таку допомогу може надати не лише практичний психолог, а також вчитель, знайомий з правилами надання першої психологічної допомоги. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність.
Фізичні та емоційні стани людини взаємопов’язані і тому здатні взаємовпливати один на одного. Під час напружених емоційних станів у дитини змінюється міміка, темп мовлення, з’являється метушливість, змінюється дихання, пульс, колір обличчя, можуть з’явитися сльози.
«Психологічної хвилинки» допоможуть здобувачам освіти впоратися зі стресом та його наслідками, емоційно налаштуватися на урок, на плідну роботу. Це дасть змогу створити сприятливу атмосферу, що дозволить дітям розслабитися, зняти емоційне напруження, відновити почуття безпеки та психоемоційного комфорту, що є природним механізмом стабілізації.
Регулярне виконання «психологічних хвилинок» у зручний час та слушній нагоді допоможе здобувачеві освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також дозволить краще зрозуміти свої почуття. Звертаємо увагу, що вчитель має сам визначити, коли і у який час потрібно провести «психологічну хвилинку».
Реакції на кризову ситуацію у дітей різних вікових категорій є різними. Відповідно до таких ситуацій є різними й ризики, а також потреби виходу з них. Під час кризової ситуації здобувачі освіти можуть відчувати власну провину за події, що відбулися. У них виникають страхи, знижується рівень комунікації, або, навпаки, вони проявляють надмірну турботу про захист та порятунок людей.
До вашої уваги пропонуються рекомендаційні матеріали щодо психологічного супроводу та підтримки здобувачів освіти, які можна використовувати в освітньому процесі як «психологічні п’ятихвилинки» під час онлайн-занять.
- Психологічні хвилинки «Летючий килим» https://www.youtube.com/watch?v=wdbwcHY_KLA
- Нейропсихологічна гра «Майстерні руки»(повтори, якщо зможеш) https://www.youtube.com/watch?v=H3jbfL0zUYo
- Дихальна гімнастика, релаксація https://www.youtube.com/watch?v=67nsp58w284&list=PLUbeR5ILeI-Nw4LJaGHziOHc47gksTig4&index=14
- Гімнастика для очей https://www.youtube.com/watch?v=8gvoPGoxnxA&list=PLUbeR5ILeI-Nw4LJaGHziOHc47gksTig4&index=2
- Нейропсихологічна гра “Роби як Лорі” (повтори, якщо зможеш) https://www.youtube.com/watch?v=nWK56OV5CBQ&list=PLUbeR5ILeI-Nw4LJaGHziOHc47gksTig4&index=13
- Музична пальчикова гра “Сороконіжка” https://www.youtube.com/watch?v=RT7WwloHUqA
- Музична пальчикова гра “Дощик” https://www.youtube.com/watch?v=F6yLsYcyuNI
Зверніть увагу! Дані техніки можуть використовуватись і батьками для зняття тривожності та нормалізації психологічного стану дитини.
Приклади технік та відеоматеріалів, які вчитель може застосовувати під час проведення «психологічної хвилинки» на уроках.
Дихальні техніки для зняття стресу та панічних атак
1.Глибоке та повільне дихання.
Вдихаємо носом, видихаємо ротом. Робимо коротку паузу між вдихом та видихом. Видих має бути довшим за вдих. Уявляємо, що надуваємо повітряну кульку, і видихаємо довго та повільно ротом. Одного вдиху та видиху недостатньо, вправу потрібно робити мінімум 3 хвилини.
2.Запах квітів.
Запропонуйте дитині уявити, що вона відчуває запах квітки, глибоко вдихаючи через ніс і видихаючи через рот. Також можна подумки уявити собі квітку.
3.Маленький зайчик.
Мов зайчик, який стрибає у саду та нюхає все довкола, запропонуйте дитині зробити три швидкі вдихи через ніс і один довгий видих через рот.
4. Зігріємо метелика.
Покажіть на долоні уявного метелика, розкажіть, що він замерз і не може злетіти. Запропонуйте зігріти його своїм подихом. Діти складають долоньки разом, уявивши на своїх долоньках метелика, і дихають на долоні (дихальна вправа: відкрити рота і вимовити тривалий звук «А»). Метелик зігрівся і його треба здути з долоні. Діти роблять глибокий вдих через ніс і видих через рот (на видиху треба витягнути губи трубочкою, вимовити довгий звук «У»).
Дихальні відеовправи:
- https://www.youtube.com/watch?v=bmOPmkcOAT0
- https://youtu.be/0cXenn9nGwA
- https://www.youtube.com/watch?v=6xJhu6OTZy4
- https://www.youtube.com/watch?v=P_OZ5X0YMfY
- https://youtu.be/3Md8RJpWcs8
- https://youtu.be/Up357VlW2ns
- https://www.youtube.com/watch?v=qpxelscUJCg
https://drive.google.com/file/d/1N_jh3IPPuDvsUCUGDTGx4u8GnCO15UUj/view