Поради педагогам
у роботі
з підлітками:
1. Піклуйтеся про «важких» учнів не менше, ніж про інших
Ваші учні потребують не стільки вашої любові, скільки турботи й допомоги. Важливо показати учням, що вам не байдуже те, що з ними трапляється, що ви дійсно хочете, щоб діти відчули себе гідними та почали поважати себе. Турбота — це дія, яку, на відміну від почуттів, можна контролювати, навіть якщо ми переживаємо в цей час зовсім інші почуття. Відгукуйтесь на прохання про допомогу, пояснюйте незрозуміле, пропонуйте варіанти виходу зі скрутної ситуації.
2. Змініть своє сприйняття недисциплінованих учнів
Знайдіть у «важких» учнях щось позитивне, гарне. Один із способів полегшити цю задачу — почати сприймати слабості як сильні сторони. Наприклад, учні, що вимагають до себе особливої уваги, жадають спілкування, у тому числі з педагогом. Вони дуже хочуть вам сподобатися, але не вміють цього робити нормальним способом. Швидше за все, вдома вони теж не одержують достатньої кількості любові та тепла.
Багато властолюбних учнів — цікаві особистості, що мають лідерські здібності, честолюбство, схильність до самоствердження, незалежне мислення. Такі учні рідко стають безвладним знаряддям у руках інших людей. Вони хочуть самі думати, приймати рішення та контролювати своє власне життя, що вже є відмінною передумовою для формування в майбутньому здорової, активної особистості.
Мстиві учні вибрали активний спосіб захисту себе від образ.ь Це агресія, спрямована на інших, а не на себе. У діях таких дітей присутня здатність до виживання. Заради збереження свого психічного здоров'я вони прагнуть хоч щось робити, а це краще, ніж безнадійність і апатія.
Учні, спрямовані на запобігання невдач, дуже | хочуть поважати себе, досягти високих результатів, у якійсь справі бути неперевершеними. І Самооцінка цих учнів іноді катастрофічно і низька, що потребує підтримки друзів і педагогів. Таким дітям дуже потрібна ваша допомога.
3. Дійте впевнено
З «важкими» учнями особливо важливий упевнений стиль спілкування. Навіть коли ви не відчуваєте впевненості в собі, хоча б робіть вигляд, що тримаєте під контролем конфліктну ситуацію. Роблячи це постійно, ви можете в якийсь момент дійсно відчути впевненість. Вашу непевність може видавати агресивність, спрямованість на самоствердження, що виявляється в спробах використовувати особисту владу, а не правила. Це одразу розпізнається учнями та провокує відповідну агресію.
Завдання педагога — домогтися дотримання підлітками моделі правильної поведінки, навчити їх самих вимагати дотримання «правил гри». Він повинен підкріплювати активність, що відповідає правилам, хвалити за їхнє виконання, особливо спочатку, і, нарешті, використовувати санкції.
Можливі реакції педагога на погану поведінку:
1. Подивіться на учня і підійдіть ближче до нього, переконайтеся, що він прореагував на це.
2. Нагадайте про правильну процедуру.
3. Спокійним тоном проговоріть правило, якого треба дотримуватися в цей момент, попросіть виконувати його.
4. Переконливо попросіть змінити поведінку, нагадайте про покарання.
5. Якщо немає реакції учня, використовуйте санкції.
|